Koronavírus fertőzéssel kapcsolatos információk

Kedves Pácienseink!

Miniszteri rendelet alapján 2020. március 16-tól az új koronavírus terjedésének megelőzése érdekében

rendelőnkben csak sürgősségi ellátást nyújtunk.

A szakorvosi javaslatokat, jogosítványokat nem szükséges meghosszabbítani a koronavírus járvány ideje alatt. A recepteket e-mailes vagy telefonos megkeresés, kérés alapján elektronikusan felírjuk. Hozzátartozójuk receptjeit is kiválthatják ebben az időszakban az ő TAJ számának ismeretével vagy TAJ kártyájával.

Amennyiben az alábbiak közül bármelyik fennáll:

• láz, hőemelkedés
  • köhögés
  • torokfájás
  • légzési nehezítettség
  • 14 napon belül külföldön járt
  • 14 napon belül koronavírus gyanús személlyel találkozott

ne jöjjön a rendelőbe, ne menjen közösségbe, otthonról hívja rendelőnket! Számunk: 72/526-855

Ha fertőzésre utaló tüneteik vannak, egészségük biztonsága érdekében ne szedjenek ibuprofen, dexketoprofen vagy hasonló gyulladáscsökkentő gyógyszert, és minden esetben hívják rendelőnket!

Nagyon kérjük Önöket, lehetőség szerint maradjanak otthon, ha gyógyszertárba vagy vásárolni mennek, tartsanak egymástól 1-2 méteres távolságot és tartsák be az alábbi óvintézkedéseket:

Általános óvintézkedések - Új koronavírus fertőzéssel kapcsolatban

BETARTANDÓ ÓVINTÉZKEDÉSEK

Az új koronavírus járvány terjedésének megelőzése érdekében az alábbi óvintézkedések betartása szükséges:

Mosson kezet rendszeresen és alaposan, legalább 20 másodpercig szappannal és folyóvízzel, vagy tisztítsa meg alkoholos kézfertőtlenítővel!

• hazaérkezés után
  • ételkészítés előtt és közben
  • étkezés előtt o WC használatot követően
  • tüsszentés, köhögés, orrfújás után
  • beteggel érintkezés előtt és után
  • állatokkal vagy állatok ürülékével való érintkezés után

• Szemhez, szájhoz, archoz ne nyúljon, illetve csak kézmosást követően!

• Szellőztessen rendszeresen!

• Otthonában tisztítsa a gyakran megérintett felületeket rutinszerűen (például: asztalok, ajtókilincsek, villanykapcsolók, fogantyúk, íróasztalok, WC-k, csapok, mosogatók és mobiltelefonok)!

• Kerülje a nagy tömeget, zárt légterű helyiségeket!

• Kerülje az érintkezés betegekkel, aki köhög, tüsszög, lázas – legyen bármilyen okból a betegsége (influenza, bakterális fertőzés, egyéb)!

• Köhögéskor, tüsszentéskor használjon papírzsebkendőt, amit használat után azonnal dobjon el! Amennyiben erre nincs lehetősége, ne kezébe köhögjön illetve tüsszentsen, hanem behajlított kar könyökhajlatába!

• Amennyiben Ön beteg, tartson távolságot másoktól! o tartózkodjon a másokkal történő szoros fizikai érintkezéstől o lehetőleg használjon külön WC-t és mosdót o használjon külön étkészletet o használjon külön törülközőt

• Csak akkor használjon maszkot, ha légzőszervi tünetei vannak (köhögés, tüsszentés), ezzel védje a környezetében lévőket!

Hogyan óvja meg szüleit, nagyszüleit? - COVID-19 vírus fertőzéssel kapcsolatban

A COVID-19 vírus okozta fertőzések kapcsán az Ön saját felkészülése mellett gondolnjon az idősebbekre is, hiszen ők az új koronavírus betegség által nagyobb veszélynek vannak kitéve.

TANÁCSOK SZÜLEINEK, NAGYSZÜLEINEK

Néhány jó tanács, hogy szülei és nagyszülei is egészségesek maradhassanak.

• Ha Ön beteg, semmiképp ne találkozzunk velük!
  • Magyarázza el nekik, hogyan tudnak védekezni a megbetegedés ellen!
  • Hívja fel figyelmüket a gyakori kézmosás fontosságára!
  • Mutassa meg nekik a helyes kézmosás technikáját!
  • Figyelmeztesse őket az arc, az orr és a szem érintésének elkerülésére!
  • Tanítsa meg őket a tüsszentés és köhögés helyes etikettjére!
  • Kérje meg őket, hogy kerüljék el a tömeget és a nagylétszámú rendezvényeket!
  • Kerüljék a szokásos üdvözlési formákat (pl. puszi, kézfogás, ölelés)! o Kérje meg őket, hogy szellőztessenek gyakran!
  •  Látogassa őket ritkábban, helyette inkább telefonáljon, interneten beszéljen velük!
  • Ne használjanak közös háztartási eszközöket! T
  • isztítsák és fertőtlenítsék a gyakran érintett felületeket és tárgyakat!
  • Segítsen nekik a bevásárlásban, szerezze be számukra a szükséges háztartási termékeket! Ebben az esetben ritkábban kell kimozdulniuk a forgalmas és zsúfolt helyekre menniük.
  • Tudja meg, hogy milyen gyógyszereket szednek szerettei, és orvosuk segítségével próbáljanak némi tartalékot is beszerezni számukra!
  • Kísérje figyelemmel a szükséges élelmiszerek és orvosi eszközök elérhetőségét, készítsen biztonsági tervet minden eshetőségre!
  • Az idősebbek ritkábban követik az online médiákat. Mutassa meg nekik a hivatalos tájékozódási lehetőségeket!
  • Adja meg nekik a Nemzeti Népegészségügyi Központ zöldszámát!
  • Amennyiben szerette egy szociális intézményben vagy idősek otthonában lakik, kísérje figyelemmel az ottani helyzetet!
  • Kérdezzen a környezetükben élők egészségi állapotáról, és ismerje mi a teendő egy járvány esetén!

Óvintézkedések magasabb kockázatú betegcsoportok számára - COVID-19 vírus fertőzéssel kapcsolatban

KINÉL MAGASABB A KOCKÁZAT?

Eddigi ismereteink szerint magasabb kockázat áll fenn a COVID-19 súlyosabb kórlefolyására a következő személyeknél: Idősebbek Súlyos betegség kockázata magas 50 és 60 év között, illetve az idősebb személyeknél.

Az idős betegcsoportok magasabb kockázattal bírnak a COVID-19 vírus okozta súlyosabb megbetegedésre, tekintve, hogy az ő immunrendszerük kevésbé jól reagál egy fertőzésre. A nem specifikus betegségtünetek, mint például láz, a legyengült immunrendszerük végett kevésbé jellemzőek, vagy akár hiányozhatnak is, feltehetőleg ezen betegek később fordulnak orvoshoz. Krónikus betegséggel élők A különböző alapbetegségek, mint például szív-érrendszeri megbetegedések, cukorbetegség, légzőszervi megbetegedések, rosszindulatú daganatos megbetegedések, máj és-vesebetegségek, kórtól függetlenül, súlyosbíthatják a kórlefolyást. Idős embereknél a fennálló fent említett alapbetegségek és az idős kor együttesen magasabb kockázatnak számít, mintha csak egy tényező (életkorkor vagy alapbetegség) lenne jelen. Multimorbid betegeknél a kockázat még magasabban, mintha csak egy alapbetegség állna fel. Immunszupprimált betegeknél (pl.: immundeficiencia miatt, immunrendszert elnyomó gyógyszeres kezelések, mint pl. szteroid, kemoterápia) szintén magasabb a kockázat. Még nem kellően ismert, hogy a fenti kockázati tényezők más életkörülményekkel történő kombinációja milyen magas kockázatot jelent a betegség súlyosságát tekintve.

KINÉL NINCS MAGASABB KOCKÁZAT?

Eddigi ismereteink szerint nem áll fenn magasabb kockázat a COVID-19 súlyosabb kórlefolyására a következő populációban: Eddigi kínai kutatások szerint a várandósok nem tekintendőek magasabb kockázatú betegcsoportnak a hasonló egészségügyi állapotú, nem várandós populációhoz képest. A gyermekek körében eddig nem számoltak be a betegség súlyos kimenetelének magasabb kockázatáról.

MIT TEGYENEK A MAGASABB KOCKÁZATÚ SZEMÉLYEK?

Közegészségügyi tanácsok magasabb kockázatcsoportokba tartozó személyeknek: Óvintézkedések Különösen fontos az általános óvintézkedések valamint a kontaktuscsökkentés szabályainak betartása az infekció elkerülése érdekében, így tehát:

1. Lehető legkevesebb emberrel kerüljön fizikai kapcsolatba!

• hozzátartozókkal, barátokkal, ismerősökkel telefonon, emailen, interneten tartsa a kapcsolatot
  • lehető legritkábban menjen boltba, közösségbe

2. Végezzen rendszeres kézmosástszappannal és vízzel, legalább 20 másodpercig!

3. Szellőztessenek gyakran!

4. Kerülje a közeli kontaktusokat, amennyire ez lehetséges (kézfogás és egyéb üdvözlési formák, ölelés stb.)!

5. Kerülje a tömeget, különösen rosszul szellőző helységekben. Amennyiben ez nem megoldható, tartózkodjon távol a legúti megbetegedésben szenvedő személyektől!

6. Kerülje az érintkezés betegekkel, aki köhög, tüsszög, lázas – legyen bármilyen okból a betegsége (influenza, bakterális fertőzés, egyéb)!

7. Szabad levegőn séta javasolt, de fontos, hogy ez ne csoportosan történjen.

8. Lehetséges mértékben kerülje a nyilvános helyeken a nagy tapintású felületek érintését (felvonógombok, ajtófogantyúk, kapaszkodók)! Amennyiben megérintette ezeket, mielőbb mosson kezet!

9. Otthonában tisztítsa a gyakran megérintett felületeket rutinszerűen (például: asztalok, ajtógombok, világítókapcsolók, fogantyúk, íróasztalok, WC-k, csapok, mosogatók és mobiltelefonok)!

10. Kerülje a felesleges utazásokat, ide értve a légi közlekedést, hajóutakat.

11. Ha közvetlen környezetében COVID-19 vírusról számolnak be, maradjon otthon!

12. Ha gyógyszeres kezelés alatt áll, kérje háziorvosától a szükséges gyógyszereinek hosszabb távú ellátását!

13. Győződjön meg róla, hogy otthonába rendelkezésre állnak-e vény nélkül is kapható gyógyszerek, amelyek segíthetik a vírus átvészelését (fájdalomcsillapítók, lázcsillapítók). Amennyiben nem, keresse fel a legközelebbi gyógyszertárat!

Hozzátartozók, családtagok

Fontos, hogy a családtagok is jobban figyeljenek idős hozzátartozóikra. Segíthetik őket bevásárlással, vagy a szokásos gyógyszereik beszerzésével. Ha valamely családtag korábban fertőzött területen járt, most lehetőség szerint kerülje az érintkezést idősebb szüleivel, nagyszüleivel!

Tünetek korai felismerése

Fontos a tünetek korai felismerése, amelyek

• COVID-19 jellemző tünetei: láz, köhögés, légszomj

• ritkábban jelentkező tünetek: izomfájdalom, orrdugulás, orrfolyás, torokfájás, hasmenés, fáradtság, zavartság, mellkasi fájdalom. Ha a fenti tünetek közül valamelyik igazolódik Önnél, haladéktalanul vegye fel a kapcsolatot háziorvosával, telefonon (ne menjen be a rendelőbe), vagy hívja zöld számok ( 06 80 277 455 vagy 06 80 277 456) valamelyikét további segítségért.

TOVÁBBI SEGÍTSÉGRE VAN SZÜKSÉGE?

Amennyiben további kérdés merül fel Önben, az alábbi elérhetőségeken állnak az Ön szíves rendelkezésére:

• telefonszám: 06 80 277 455 és 06 80 277 456

• emailcím: koronavirus@bm.gov.hu

• honlap: https://koronavirus.gov.hu/

• facebook oldal és messenger: https://www.facebook.com/koronavirus.gov.hu/

CORONAVIRUS

Dear Patients, If you have travelled from an affected area or contacted someone else who have had or since then developed symptoms such as fever, shortness of breath, cough, call your general practitioner or the Hungarian Institute of Public Health’s (NNK) toll-free information line, where the general public’s questions about the coronavirus are answered as fast and accurate as possible.

06-80-277-455 06-80-277-456

Further, frequently uptated and official information about the coronavirus can be found at:

koronavirus@bm.gov.hu www.koronavirus.gov.hu